Новини Лановець та району

Лікуємо вдень і вночі. Сімейні лікарі розповіли, коли їм можна дзвонити

Лікуємо вдень і вночі. Сімейні лікарі розповіли, коли їм можна дзвонити

Лікуємо вдень і вночі. Сімейні лікарі розповіли, коли їм можна дзвонити

Автор:

Ольга Турчак

  • Уже рік світ бореться з пандемією. Зараз ситуація ускладнилась ще й великою кількістю хворих на грип та ГРВІ.
  • Як працюють сімейні лікарі, чи можуть вони бути з пацієнтами на зв'язку 24/7?
  • Пишіть також у коментарях, чи задоволені ви роботою свого лікаря.

"Потурбуйтесь про свого сімейного лікаря", — з таким закликом на офіційному сайті до громадськості звернулась Національна Служба Здоров'я України.

— Деякі пацієнти телефонують своєму сімейному лікарю, терапевту або педіатру на мобільний у, вочевидь, неробочі години. Але на відміну від невідкладної допомоги, послуги, які надають лікарі та лікарки первинної ланки, не відносяться до екстрених, — йдеться в публікації. — Нагадуємо, що ваш лікар або лікарка:  є людиною, а не цілодобовим сервісом; має визначені робочі години та вихідні;  має право обирати спосіб зв'язку з пацієнтом та вирішувати, коли відповідати на дзвінки та повідомлення;  може призначити час і дату прийому пацієнту; має право вирішувати, чи є реальна потреба у виклику додому чи можна проконсультувати дистанційно.

Однак що кажуть самі медики? Ми зібрали їхні думки на цю тему. 

У поліклініках черги, лікарі працюють в неробочий час

Вкотре медики закликають: при перших симптомах вірусних захворювань не варто одразу іти в поліклініку чи амбулаторію, адже там можуть бути черги та скупчення людей з різними хворобами. У тому числі, інфекційними. Для прийому необхідно попередньо записатись до лікаря чи призначити час в телефонному режимі. Якщо потрібно з'явитись в амбулаторії, необхідно або записатись з допомогою електронного запису, або узгодити час із сімейним лікарем, аби уникнути черг. 

— Сімейні лікарі — це ті, до яких треба звертатись при перших ознаках захворювання: не чекати день-два-п'ять, коли буде погіршення, а звертатись одразу. Тому що з першого дня лікувати пацієнтів значно легше, аніж коли вже виникли ускладнення, —  говорить  Надія Боднар.— Останнім часом бачимо, що люди, які хочуть отримати первинну допомогу, масово ідуть в амбулаторії, а там створюються черги. А переважно, це хворі люди, які "діляться" вірусом з тими, хто є довкола.

Пані Боднар каже, що така ситуація триває щонайменше три тижні, а пацієнтів у поліклініках не меншає. 

До обіду майже 200 дзвінків

Про те, чи часто пацієнти переходять етичні норми спілкування та турбують лікарів посеред ночі, спілкуємось із медиками.

— Турбувати сімейного лікаря вночі — це ніколи не обумовлено та не виправдано. Лікар вночі має право відпочивати. Це є його вільний від роботи час, — каже заступник керівника Центру первинної медико-санітарної допомоги Надія Боднар. — Ті, які працюють вночі за графіком, — відпочивають вдень. 

Кого примусять заплатити за прийом сімейного лікаря? : 24:10:2018 - 20 хвилин Тернопіль

Жінка зізнається, що інколи пацієнти телефонують по 10 і навіть 20 разів під час того, коли лікар перебуває на прийомі з іншим пацієнтом. Це теж неправильно, адже порушує спокій інших людей. Хоча передзвонити лікар таки повинен.

— Одного разу до обіду в мене був прийом, — каже Надія Боднар. — Після цього потрібно було знайти телефон пацієнта, з яким я спілкувалась з самого ранку. Я порахувала кількість дзвінків. Лише до обіду в мене було 198 викликів. Це дуже велике навантаження насправді, тож, коли є можливість відпочити від роботи, лікар має відпочивати. 

За рік вже звикли до такого режиму

З лікарями спілкуємось в телефонному режимі на початку робочого дня. До тих, у кого години прийому випали на цей час ,додзвонитись важко: зайнято, абонент розмовляє, фраза "Перетелефоную пізніше". Чимало медиків вибачаються: "У мене зараз люди, вибачте, говорити не маю часу". Хтось не погоджується на розмову та просить звертатись до керівництва, хтось одразу попереджає: маю лише хвилинку... Голос заклопотаний, адже у багатьох прийом розписаний похвилинно, а за дверима кабінету чекають люди, яким життєво-важлива їх допомога.

"Найважче, це заспокоїти людей": Світлана Талаш 

— Важко працювати в таких умовах. У людей паніка, вони бояться, переживають. Треба знайти слова, щоб їх заспокоїти, насамперед. Бо якщо є паніка, то і хвороба протікає набагато важче. Зараз бачимо, як росте статистика, і цифри усіх лякають. Ті, хто вже хворів, знають що це таке і, напевно, ще більше хвилюються, щоб не пережити це знову.

 Звісно, на дзвінки доводиться відповідати і в робочий час і не в робочий, і у вихідні. Ми не можемо залишити людину в біді, натомість не завжди маємо час на рідних.

За рік вже звикли до такого режиму. Від березня минулого року аж досі ми працюємо 24/7 з пацієнтами. Ніхто нас не заміняє, немає ротації. Я ще змалку хотіла бути лікарем і зараз теж не жаліюсь на роботу. Хоча ставлення до медиків у людей різне і дуже образливо, коли ти справді працюєш в режимі "нон-стоп", але зрештою, отримуєш негативні відгуки, коли не одразу, до прикладу, вдалось відповісти на дзвінок. 

Чи боюсь я захворіти? Я вже хворіла, надіюсь що антитіла поки є. Але боятись не можна. Бо якщо ти сам боїшся цього, то як ти можеш когось підтримати та полікувати. 

"До маски звикли, вона вже як аксесуар": Тетяна Левенець 

— Зазвичай так ми і працюємо: і під час роботи, щоб провести прийом і після роботи доводиться завершувати справи, бо хворих справді багато. Пацієнти телефонують і в суботу і в неділю. Вночі до мене телефонують рідко. У крайніх випадках. І, звісно, я відповідаю.

При нагоді хочеться нагадати, щоб люди користувались електронним записом для відвідування. Я стараюсь за дзвінками розподілити так, щоб не було скупчень. 

Щодо питання, чи не боюсь захворіти я, то швидше не боюсь. У нас є усі необхідні засоби захисту. До маски вже звикли настільки, що коли її знімаєш, здається, що чогось бракує. 

"Вже другий місяць наплив пацієнтів великий ": Володимир Гаврилюк

— Звісно, люди звертаються і в неробочий час, дзвонять і до 9-ї години. Буває, коли людям справді потрібна допомога, а буває, що через дрібниці. Влітку було теж багато пацієнтів, ми це пережили, Слава Богу, потім два місяці трішки легше було. Зараз знову важко, вже другий місяць. Але мусимо триматись.

Досить часто пацієнти приходять і без попереднього запису. Адже людям старшого віку важко зорієнтуватись в записах. Тому і з'являються "живі" черги. На щастя, усі дотримуються маскового режиму. 

Нам для захисту вистачає засобів. Стараємось берегти себе і тих, хто поряд.

"Робота складна від початку пандемії": Неля Яременко 

— Однозначно, зараз наплив пацієнтів набагато більший. Але робота є складною від початку пандемії. Багато дзвінків є не в робочий час, люди звертаються за допомогою ми не можемо їм відмовити. Є пацієнти, яким допомога потрібна і на вихідних. 

Під час роботи лікарі дотримуються норм, які необхідні для захисту від коронавірусу: це використання засобів індивідуального захисту (маски\рукавички), використання спецодягу при огляді пацієнтів. Стараємось себе берегти. Але звісно, ризик є. 

"За пів дня 80 дзвінків": Лариса Вардинець 

— Так і справляємось. У нас така робота. 80 дзвінків за пів дня, і це лише ті, хто телефонував по одному разу. Є такі пацієнти, які дзвонили по 3-4 рази. Ми вже говорили про це багато разів, але нічого людям не допоможе. Навіть коли я у відпустці, вони телефонують. Кажуть: "Я знаю, що ви у відпустці, але мені треба". Ми вже звикли до тієї думки, що пацієнти будуть дзвонити. І це триває вже майже рік. Думаю, і я, і мої колеги звикли. 

 

"Бути сімейним лікарем це важко": Зоряна Поруцька 

— Ти постійно маєш бути на зв'язку. Як тільки температура 37, або першіння в горлі, або нежить, реагувати потрібно негайно. Щодня це десятки дзвінків. Плюс десятки людей на прийомі. Комусь потрібен лікарняний, комусь не потрібен, когось треба відправити до інших спеціалістів... Крім того, ми самі маємо телефонувати і питати, як вони почуваються. Завжди наголошуємо: якщо вам погано, не зволікайте. Вам не відмовлять. Я не можу сказати: не телефонуйте, в мене немає часу.  Як це бути сімейним лікарем під час пандемії? Важко. Звісно, це і підвищений ризик самим захворіти, підвищений ризик заразити когось з рідних, у кожного з нас родина. 

Як комунікувати зі своїм лікарем

НСЗУ пропонує кілька порад, які допоможуть побудувати довготривалі комунікації з вашим лікарем на засадах взаємоповаги:

  • Якщо лікар надав свій номер мобільного, поцікавтесь, в які часи зручно дзвонити або писати та з якими питаннями.
  • Перед тим як дзвонити лікареві, подивіться на годинник. В ідеалі час дзвінків має збігатися з часом роботи вашої амбулаторії.
  • Заздалегідь продумайте всі питання перш, ніж набирати номер лікаря. Адже нерідкі випадки, коли пацієнт згадує про найважливіше після завершення розмови і передзвонює знову.
  • Починайте розмову або текстове повідомлення з нагадування, хто ви. Адже лікар не здатен пам’ятати всіх пацієнтів, та відразу переходьте до суті питання.
  • Не відправляйте аудіо, відео-повідомлень, якщо ви не узгодили такий формат заздалегідь.
  • Невідкладна ситуація потребує невідкладної допомоги, а це або дзвінок на 103, або самостійне відвідування лікарні, яка надає медичну допомогу цілодобово. Вас приймуть без електронного направлення у разі, якщо випадок не може чекати.
  • У вихідні, святкові та неробочі дні у вашій амбулаторії працює черговий кабінет та реєстратура. Завжди можна звернутись туди перш, ніж турбувати свого лікаря дзвінком у його вихідний.
  • Не плутайте сімейного лікаря з психологом. Поважайте право вашого лікаря на відпочинок і не турбуйте його з метою “поговорити”. Сьогодні всі бачать, наскільки важливими є сімейні лікарі та лікарки в житті кожної родини.

Тож НСЗУ закликає потурбуватися трохи про тих, хто має турбуватись про вас!

 

Останні новини

Це цікаво

Оголошення

Нерухомість

Контактна форма

Назва

Електронна пошта *

Повідомлення *