
Захист прав споживачів кредитних послуг та інших осіб від незаконних дій фінансових та колекторських компаній
Автор:
Андріана Левак
Нормами цього закону чітко передбачено перелік випадків коли банки (кредитодавці) зможуть вдаватись до послуг колекторських компаній, а саме:
– колекторська компанія є юридичною особою, яка у передбаченому Законом випадку отримала ліцензію на надання коштів у позику, в тому числі на умовах фінансового кредиту, та/або послуги з факторингу;
– колекторська компанія включена до Реєстру колекторських компаній, який адмініструється Національним банком України;
– між колекторською компанією та кредитодавцем укладено договір про здійснення врегулювання простроченої заборгованості;
– кредитодавець повідомив Національний банк України про укладення договору з колекторською компанією;
– кредитодавець розмістив на власному вебсайті чи/або у програмному застосунку, що використовуються для надання ним послуг, а також у місцях надання фінансових послуг споживачам інформацію про колекторські компанії, які діють у його інтересах при врегулюванні простроченої заборгованості.
– кредитодавець протягом 10 днів після залучення колекторської компанії повідомив споживача про це та надав інформацію про таку компанію.
Даний нормативно-правовий акт врегульовує не тільки професійну , але й етичну сторону роботи колекторських компаній.
Отже під час першого дзвінка до боржника, колектор зобов’язаний повідомити наступну інформацію: повне найменування кредитора, особисте ім’я, прізвище та по батькові, повне найменування компанії, яку представляє, правову підставу взаємодії та розмір простроченої заборгованості.
Також цим законом передбачено чіткий перелік дозволених способів взаємодії з боржником, а саме:
- безпосередньої взаємодії (телефонні та відеопереговори, особисті зустрічі). Проведення особистих зустрічей можливе виключно з 9 до 19 години, за умови що особа, з якою здійснюється взаємодія, не заперечує проти проведення з нею зустрічі та попередньо надала згоду на особисту зустріч під час телефонної розмови або окрему письмову згоду на це. Місце і час зустрічі підлягають обов’язковому попередньому узгодженню;
- надсилання текстових, голосових та інших повідомлень через засоби телекомунікації, у тому числі без залучення працівника кредитодавця, нового кредитора або колекторської компанії, шляхом використання програмного забезпечення або технологій;
- надсилання поштових відправлень із позначкою "Вручити особисто" за місцем проживання чи перебування або за місцем роботи фізичної особи.
Законом заборонена неетична поведінка, яка може проявлятися у діях, що зазіхають на особисту гідність, права, свободи, власність споживача; введенні в оману щодо наслідків невиконання зобов’язання; шантажі; погрозах, телефонних дзвінках та зустрічах після 20-ї та до 9-ї години ранку у вихідні, святкові й неробочі дні; вимозі від близьких осіб споживача щодо взяття зобов’язання.
Заборонено також збирати та обробляти персональну інформацію про графік роботи, місця відпочинку, інформацію з соціальних мереж, особисті фотографії тощо.
Якщо колекторської компанії порушують такі вимоги тоді до кредитодавців або даної колекторської компанії можуть бути застосовані такі заходи впливу:
– письмове застереження;
– накладення штрафу;
– тимчасова заборона на здійснення врегулювання простроченої заборгованості;
– виключення відомостей про колекторську компанію з Реєстру колекторських компаній;
– тимчасове зупинення або відкликання ліцензії кредитодавця.
У випадку порушення кредитодавцем чи колекторською компанією законних вимог, потрібно звернутися до Національного банку України для притягнення винних до відповідальності.